Wszystko, co użytkownik wiedzieć o oponie motocyklowej powinien.

Odpowiedni dobór opony motocyklowej jest jednym z kluczowych elementów, od których zależy nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.Dobre opony maksymalizują także przyjemność czerpaną z jazdy oraz mają pozytywny wpływ na osiągi motocykla, co dla wielu z nas jest równie ważne.  Jednak nie każdy wie dokładnie, czym się kierować przy wyborze opony dla swojego jednośladu. Oto kilka najważniejszych wskazówek, a także tabele, opisujące oznaczenia na oponach:


Przede wszystkim, najważniejsza sprawa, to zajrzenie do instrukcji pojazdu. Większość motocykli jest przeznaczona do pokonywania  różnego rodzaju nawierzchni, dlatego producent motocykla wpisuje do instrukcji, jakiego typu opony i w jakim rozmiarze są rekomendowane dla tego modelu. Nie chodzi tu z reguły o konkretną firmę, ale raczej o rozmiar opony, indeksy prędkości i nośności oraz rodzaj bieżnika.

Kolejną istotną sprawą jest określenie własnego sposobu jazdy oraz warunków atmosferycznych, w jakich będziemy się poruszać. Warto też ustalić rodzaj nawierzchni, po której pokonujemy największą liczbę kilometrów. Jeśli lubisz poszaleć na torze, ale jednocześnie sporo jeździsz po ulicach, poszukaj opony z niższym bieżnikiem, ale z homologacją na drogi publiczne (tych nie posiadają klasyczne opony torowe!). Jeśli poruszasz się sporo po trasach nieutwardzonych, warto zaopatrzyć się w oponę z głębszym, bardziej agresywnym bieżnikiem, by zapewniała lepszą przyczepność.
Jeśli już określisz dokładnie, jakie są Twoje potrzeby, wybór opony będzie dla Ciebie dużo łatwiejszy.

To, co tworzy oponę i nadaje jej odpowiedni kształt, nazywamy karkasem lub, inaczej, osnową bądź kordem.
Kord zbudowany jest z warstw nitek, które stanowią bardzo zwartą, wytrzymałą strukturę,
która zapobiega odkształcaniu się opony w warunkach normalnego użytkowania i przechowywania.

                                           

Zajmijmy się teraz tym, co dla większości jest najważniejsze, czyli bieżnikiem. Podstawowym jego zadaniem jest utrzymywanie przyczepności z nawierzchnią.
Bieżnik ma także za zadanie wybierać brud i nieczystości, które w znaczący sposób wpływają na trakcję.
Niższy profil bieżnika jest odpowiedni dla szybszych motocykli i polecany jest przede wszystkim na drogi utwardzone.
Wyższy bieżnik zakładamy w motocyklach enduro oraz typu cross. W tych drugich najczęściej zakłada się oponę z bieżnikiem w kostkę.

 

Najcieńszym elementem opony są boczne ścianki. Cechują się wysoką odpornością na odkształcenia.

Ponieważ motocykl często porusza się w przechyleniu, budowa bocznej części opony ma kluczowe znaczenie. Ścianki wykończone są stopkami, które odpowiadają za bezpieczne osadzenie opony na feldze. W oponach bezdętkowych pełnią również funkcję uszczelniającą.

Bardzo wiele osób pytało nas, czym różni się opona radialna od diagonalnej.

Różnica tkwi w strukturze nitek warstw karkasu. W "radialu" są one położone pod kątem prostym w stosunku do linii środkowej bieżnika, co daje
zwiększoną precyzje prowadzenia oraz zmniejszone zużycie paliwa. Opony tego typu zakłada się przede wszystkim w motocyklach sportowych i
sportowo-turystycznych, które poruszają się ze znaczną prędkością. Opony radialne z racji swych właściwości poleca się na trasy utwardzone.
"Diagonal" z kolei ma warstwy kordu ułożone na krzyż, czyli pod kątem w stosunku do osi symetrii opony. Największą zaletą takiej konstrukcji opony jest
bez wątpienia jej wytrzymałość na odszktałcenia. Taka opona jest dużo twardsza, twardsze są również jej ściany boczne. To zapewnia pewniejsze prowadzenie
podczas jazdy po bezdrozach, ale powoduje gorszą trakcję przy dużych prędkościach na drodze utwardzonej, szczególnie w zakrętach.
"Diagonala" zaleca się przede wszystkim do ciężkich motocykli typu chopper, cruiser czy enduro, a także motocykli typu cross.

 

Na oponach możemy zobaczyć bardzo wiele istotnych informacji dotyczących wieku, rozmiaru czy miejsca produkcji. Producenci posługują się specjalną numeracją.

Oto przykładowe oznaczenia opony motocyklowej oraz wyjaśnienie:

                                            

Oprócz przedstawionego tutaj miarowego sposobu opisywania rozmiaru stosuje się także rozmiarowanie calowe. Przeliczenie rozmiarów znajdziesz tutaj.

Na boku ogumienia znajdziemy także informację z jakiego typu oponą mamy do czynienia, np. czy jest to opona typu Radial czy Diagonal.

                                                                                 

Wielu motocyklistów przy wyborze opony motocyklowej zastanawia się, kiedy interesująca ich opona została wyprodukowana.

Tę informację, a także kod fabryki, w której powstała, znaleźć można pod numerem DOT (Departament of Transportation).
Dla użytkownika najważniejsze są cztery ostatnie cyfry numeru DOT, ponieważ one określają tydzień i rok produkcji opony.
Przykładowo liczba 4209 na końcu numeru DOT oznacza, że opona została wyprodukowana w 42. tygodniu 2009 roku.

Nie należy bać się, że opona mająca 5 lat jest już oponą starą, która utraciła wszystkie swoje właściwości i do niczego się nie nadaje.
Czołowi producenci, tacy jak Michelin, Dunlop, Metzeler, Pirelli czy Continental zapewniają na swoich stronach internetowych, że odpowiednio przechowywana
opona, trzymana z dala od promieni słonecznych (które utleniają oponę i powodują, że traci ona swoją elastyczność),
potrafi zachować najwyższą jakość nawet przez 5 lat od daty produkcji!